Vedtægter

Vedtægter og deklaration

Ansvarlig: Bestyrelsen.

Det er bestyrelsens ansvar at vedtægterne overholdes. Vedtægterne beskriver de fælles regler som alle grundejere skal efterleve, har været med til at beslutte, eller har overtaget forpligtelserne på, efter køb af ejendom i foreningen. Hvis grundejer ikke overholder de paragraffer der er i vedtægterne, vil det blive et mellemværende mellem grundejerforeningen og den enkelte grundejer.


Link til printbar udgave af vedtægter.  



VEDTÆGTER for

Grundejerforeningen LÆRKEVÆNGET, Ejby - 4623 Lille Skensved


§ 1. Foreningens navn er Grundejerforeningen LÆRKEVÆNGET med hjemsted i Køge kommune. Dens område er parceller udstykkede fra ejendommen matr.nr. 4a af Ejby by og sogn, bortset fra stamparcellen.


§ 2. Alle ejere af parceller inden for foreningens område har ret og pligt til at være medlem af foreningen. I tilfælde af ejerskifte indtræder den nye ejer af parcellen i den hidtidige ejers rettigheder og forpligtelser over for grundejerforeningen således, at indbetalte kontingenter mv. og andel i foreningens formue tjener til imødegåelse af den nye ejers ansvar.


Refusionsopgørelse mellem køber og sælger er foreningen uvedkommende, og den til enhver tid værende ejer hæfter for alle ejendommens forpligtelser over for grundejerforeningen. Grundejerforeningen udfylder, på anmodning, oplysningsskema fra sælgers i forhold til:

  1.  Information om grundejerforeningen og pligtigt medlemskab, samt 
  2. Sælgers økonomiske mellemværende med grundejerforeningen


Skriftlig underretning om parcellens overdragelse og dermed udtræden for sælgeren og indtræden for køberen skal senest 14 dage efter handelens indgåelse gives til foreningen af køberen.


Ethvert medlem skal orientere bestyrelsen om dennes e-mailadresse, samt sikre at bestyrelsen altid er i besiddelse af en valid e-mailadresse. E-mailadressen bruges af bestyrelsen til indkaldelse af generalforsamling, referater af samme, referater af bestyrelsesmøder, nyhedsbreve og lignende. Skriftlig information fra bestyrelsen er lig med omdelt brev eller e-mail.


Medlemmers andel i foreningens formue kan ikke gøres til genstand for særskilt overdragelse eller retsforfølgning under nogen form.


§ 3. Grundejerforeningens formål er at varetage medlemmernes interesser over for kommune og andre offentlige myndigheder for så vidt angår sager omkring grundejerforeningens område, f.eks. vandforsyning. kloakanlæg, gadebelysning, veje og grønne områder, jf. bl.a. den tinglyste deklaration af 1975. Foreningen har ligeledes til formål at vedligeholde fællesarealer.


§ 4. Foreningen hæfter over for tredjemand kun med egne midler.


§ 5. Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen for et år ad gangen og betales en gang årligt d. 1.feb. Manglende indbetalinger, der kræver rykkerskrivelse, berettiger kassereren til at opkræve et gebyr på 100 kr. pr gang der udsendes rykkerbeskrivelse.


§ 6. Ethvert medlem er pligtig at holde sin parcel ryddelig og ren, så ukrudt ikke generer nabohaver. Overholdelse heraf påses af bestyrelsen, som om nødvendigt, foranstalter renholdelse udført på medlemmernes vegne og for dennes regning.


§ 7. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling skal afholdes hvert år inden udgangen af oktober måned. Indkaldelsen sker skriftligt til hvert enkelt medlem med 14 dages varsel. Indkaldelsen skal være vedlagt det reviderede regnskab for sidste regnskabsår samt forslag til budget for det kommende regnskabsår, indkomne forslag samt dagsorden.


§ 8. Dagsordenen til den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning
  3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
  4. Indkomne forslag
  5. Fastsættelse af kontingent og godkendelse af budget
  6. Valg af bestyrelse og suppleant
  7. Valg af 1 revisorer og 1 revisorsuppleant
  8. Eventuelt


Forslag fra medlemmerne, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling må i skriftlig form være bestyrelsen i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen.


Forslag, der indkommer efter behandlingsfristen på 4 uger, kan optages til drøftelse under punktet eventuelt, men ikke på dagsordenen til afstemning.


Dirigenten, der ikke må være medlem af bestyrelsen eller revisor i foreningen, leder generalforsamlingen og afgør bl.a. alle spørgsmål om afstemningsmåden, stemmeafgivningen og dens resultater.


Alle valg og almindeligt foreliggende sager afgøres ved simpelt stemmeflertal. Der kan kun afgives en stemme pr. parcel, selv om den skulle have flere ejere. Medlemmer kan lade sig repræsentere på generalforsamlingen ved behørig skriftlig fuldmagt. Ingen kan dog stemme for mere end to fuldmagter ved samme generalforsamling. Behørig skriftlig fuldmagt kan afleveres til formanden eller medbringes af anden grundejer.


Parceller, der er i restance til grundejerforeningen, har ikke stemmeret.


Til vedtægtsændringer kræves, at mindst halvdelen af parcellerne er til stede eller lovligt repræsenteret, og at mindst 2/3 stemmer for ændringsforslaget. Opnås der flertal for ændringsforslaget, uden at kravet om tilstedeværelse af det krævede antal parceller er opfyldt, indkaldes der til ekstraordinær generalforsamling inden 1 måned. Denne indkaldelse sker skriftligt til hver parcel og med en frist på mindst 8 dage. På denne ekstraordinære generalforsamling kan vedtægtsændringen vedtages med 2/3 stemmeflertal uden hensyn til det fremmødte antal parceller.


Enhver ændring i vedtægterne skal, for at være gyldige, godkendes af Køge kommune. Med hensyn til opløsning af foreningen henvises til bestemmelserne i § 13.


§ 9. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder det formålstjenligt, eller når mindst 1/4 (8) af foreningens stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig begæring derom til bestyrelsen med anførsel af dagsorden.


Bestyrelsen er herefter pligtig til at foranstalte den ekstraordinære generalforsamling afholdt inden 1 måned efter begæringens modtagelse, dog ikke i perioden 15/6 - 15/8. Indkaldelsen skal ske skriftlig med mindst 8 dages varsel.


§ 10. Generalforsamlingsreferat, underskrevet af både sekretær og dirigent, skal være samtlige parceller i hænde senest 1 måned efter generalforsamlingen.


§ 11. Bestyrelsen består af 3 medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen. På ulige årstal vælges formand og på lige årstal vælges kasserer og sekretær. Der vælges hvert år suppleant til bestyrelsen Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet. Dog kan der, i det omfang det skønnes rimeligt, tillægges det enkelte bestyrelsesmedlem et mindre honorar efter generalforsamlingens godkendelse.


Bestyrelsen forestår den daglige drift under ansvar for generalforsamlingen og efter det vedtagne budget. Foreningen tegnes af bestyrelsen enkeltvis eller samlet, alt efter kategorien af sager. Kassereren administrerer foreningens midler, opkræver kontingent og afholder de løbende udgifter iflg. det vedtagne budget.


Bestyrelsen kan til løsning af særlige opgaver nedsætte udvalg, der kan bestå af medlemmer uden for bestyrelsen, idet dog udvalgsformanden skal være bestyrelsesmedlem. Bestyrelsen er berettiget til i nødvendigt omfang at engagere lønnet bistand i sager, hvor det skønnes påkrævet.


Det ansvar, der påhviler foreningen som ejer af veje, stier og fællesarealer, der tilskødes grundejerforeningen, er bestyrelsen pligtig at inddække ved tegning af forsikringer i nødvendigt omfang.


Bestyrelsen holder bestyrelsesmøde. når et af bestyrelsesmedlemmerne finder det påkrævet. Beslutninger træffes medalmindeligt stemmeflertal.


Sekretæren udarbejder referat af alle bestyrelsesmøder. Nyhedsbreve er at betragte som referat.


I det tilfælde, et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, bliver umyndiggjort eller bliver frataget rådigheden over sit bo, skal bestyrelsen snarest muligt supplere sig med en af de valgte suppleanter.


§ 12. Foreningens regnskabsår går fra 1/1 til 31/12


§ 13. Opløsning af grundejerforeningen kan ikke ske uden samtykke fra Køge kommune. Beslutning om opløsning af foreningen skal ske efter reglerne om vedtægtsændringer i § 8. Ved opløsning af foreningen tilfalder foreningens nettoformue Køge kommune til anvendelse til formål inden for grundejerforeningens område.


Vedtægterne er gældende pr. 01.januar 2020.


Deklaration


Ansvarlig: Kommunen.

Alle paragraffer i deklarationen varetages af kommunen og det er dem der vil rette henvendelse til grundejer, hvis den ikke overholdes, uanset om det der står i deklarationen er forældet eller ej. Hvis grundejer ikke overholder de paragraffer der er i deklarationen, vil det blive et mellemværende mellem kommunen og den enkelte grundejer.


Ved udstykningen blev der tinglyst en såkaldt deklaration, der som ordet siger, skal klargøre, hvilke regler der gælder for området.


Deklarationen kan I sin helhed fås som kopi ved henvendelse til Dommerkontoret i Køge. Nedenstående link indeholder oplysningerne i deklarationen. Desuden er der et kort over udstykningen.


Link til original af Deklaration



Andet


Grundejerforeningen vil gerne være en grøn forening, så det henstilles at man bruger sprøjtemidler med ophug, og specifikt undgår af bruge Roundup.